יום שני, 26 בינואר 2015


רווה משולשת | Salvia fruticosa | אינדקס צמחי מרפא

משפחה: שפתניים,Lamiaceae / Labiatae .
שמות משלימים: מרווה משולשת, מרמייה (ערבית), Greek sage.
חלק בשימוש: עלים ופרחים.
תפוצה בישראל: בעיקר במרכז וצפון הארץ, בוואדיות ולצד מקורות מים.

מרווה משולשת | Salvia fruticosa | רקע כללי ושימוש מסורתי:
המרווה המשולשת היא אחד מצמחי המרפא והתבלין המקומיים המוכרים והשימושיים ביותר. זהו בן שיח רב שנתי המגיע עד לגובה של כמטר אחד. הענפים הינם ארוכים ושעירים והעלים הינם בעלי מרקם קטיפתי בצבע ירוק בהיר, נוטה לכסוף. הצמח הינו חלק ממשפחה גדולה של כ-700 מינים של מרווה הגדלים ברחבי העולם, חלקם ידועים בשימוש רפואי כבר אלפי שנים. בישראל לבדה גדלים כ-24 מינים, כאשר המוכרים ביותר בשימוש רפואי הם המרווה הריחנית (Salvia dominica) והמרווה המרושתת (Salvia sclarea).
בין המינים המוכרים יותר בעולם ניתן למצוא את המרווה האדומה (מרווה סינית / (Salvia miltiorrhiza והמין האירופאי - המרווה הרפואית (Salvia officinalis). המרווה הרפואית מוכרת בשימושיה הרפואיים עוד משחר ההיסטוריה, בימי היוונים והמצרים הקדמונים. במשך אלפי שנים היא רכשה לעצמה מוניטין כאחד מצמחי המרפא הנפוצים והמוכרים ביותר ברפואות המסורתיות של אירופה והמזרח התיכון. המרווה הרפואית אינה גדלה בר בארץ ישראל ורבים נוטים לבלבל בינה לבין המרווה המשולשת.
קל להבחין בין שני הזנים, כאשר לעלי המרווה הרפואית צורה אליפטית אופיינית ואילו עלי המרווה המשולשת נראים כצירוף של שני עלים קטנים יחד עם עלה גדול יותר, היוצרים צורת משולש (ומכאן שמה – מרווה משולשת).
ברפואה העממית של ארץ ישראל המרווה המשולשת נזכרת בכתבים קדומים בימי התלמוד וכן בכתביו של אסף הרופא. הצמח היה ועודנו נפוץ מאוד בשימוש מסורתי ע"י האוכלוסייה הערבית המקומית לטיפול בהצטננות, שיעול ודלקות של מערכת הנשימה, גזים וכאבי בטן, כאבי מחזור, דיזנטריה וכן לחיטוי פצעים ופטריות על גבי העור. בשל הטעם והארומה הייחודית, המרווה המשולשת משמשת כאחד מצמחי התבלין המקומיים לתה ולשימושים קולינריים נוספים. 

מרווה משולשת | Salvia fruticosa | פעילות רפואית:
למרות השוני ביניהן, המרווה המשולשת והרפואית חולקות רכיבים פעילים ותכונות דומות. לשתיהן מאפיינים אנטי דלקתיים ומחטאים, הודות לתכולת השמנים האתריים העשירה, יחד עם אנרגיה מייבשת כללית. בדומה למרווה הרפואית, למרווה המשולשת פעילות משקמת, ממריצה ומחזקת, אך היא עושה זאת באופן עדין יותר. ייחודה של המרווה המשולשת הוא בתחושת ההגנה והחידוש אשר היא משרה, הפועלת בעיקר במערכת העיכול והעצבים והחיבור ביניהם. זהו צמח עדין יותר, מרפה ומרגיע, הפועל לחידוש ולשיכוך רקמות והרגעה עדינה. פעולה זו ניכרת היטב במערכת העיכול כאשר המרווה המשולשת משרה תחושה של חמימות נעימה בבטן והרפיה כללית.העדיפות בשימוש של המרווה המשולשת תהיה במקרים המצריכים הרגעה ושיכוך מסוים (כמו כאבי בטן או כאבי מחזור עם אינדיקציה לחוסר שקט כללי) ואילו המרווה הרפואית מתאימה יותר למצבים הדורשים המרצה או דחיפה חזקה, לרבות מצבים של התקפה כנגד גורם זר (כמו למשל פעילות חיטוי כנגד מזהם כלשהו בקטריאלי, פטרייתי או ויראלי). כמו כן, המרווה המשולשת נעימה יותר לשתייה והיא פחות חריפה ומרירה מהמרווה הרפואית.
בנוסף, המרווה המשולשת מעניקה מעין תחושת הגנה ודחיפה עדינה לקראת תהליכים של התחדשות ושינוי. פעולה ייחודית זו מתבטאת בעיקר בבעיות אופייניות של העצבים, במקרים של חולשה נפשית ופיזית, הידרדרות פתאומית, חולשה ממושכת, במקרים של דיכאון ודכדוך – כאשר לכל אלו נלווים סימפטומים של חוסר שקט במערכת העיכול.
שימוש בפרחים: השימוש בפרחים הטריים של המרווה כמעט שאינו מוכר למטפלים בצמחי מרפא בארץ. הפריחה הקצרה היא לקראת תחילת האביב, כאשר בזמן זה מלוא האנרגיה והויטאליות של הצמח עוברת אל הפרחים העשירים בשמנים אתריים. השימוש המומלץ הוא בטינק' מהפרחים הטריים בלבד. לפרחי המרווה פעולה אנטי דיכאונית, המעודדת התגברות על פחדים וחרדות ומאפשרת לבצע תהליכי שינוי. השימוש בפרחים מתאים לאנשים התקועים באותו המקום – מבלי יכולת לפרוץ את הגבולות שרק הם הציבו לעצמם.
הערה: ב-ברא צמחים ניתן להשיג טינקטורה של מרווה משולשת (צמח טרי) מהעלים והפרחים הנאספים מגידול בר אורגני, בשבוע הפריחה.
מרווה משולשת | Salvia fruticosa | תכונות רפואיות עיקריות:
· קרמינטיבי (Carminative).
· אנטי מיקרוביאלי – פטריות / חיידקים / וירוסים (Antimicrobial).
· אנטי עוויתי (Spasmolytic).
· מרומם מצב רוח .(Thimoleptic)
· אנטי דיכאוניעדין (בעיקר הפרחים) (Mild Antidepressant).
· מפחית חרדות (Anxiolytic).
· אנטי דלקתי (Anti-inflammatory).
· מחטא למערכת הנשימה (Respiratory Antiseptic).
· מכייח (Expectorant).

מרווה משולשת | Salvia fruticosa | תכונות רפואיות משניות:
· משכך כאבי מחזור Uterine Spasmolytic)).
· ממריץ עדין של זרימת דם מקומית.

מרווה משולשת | Salvia fruticosa | התוויות ושימושים רפואיים עיקריים:
· קיבה עצבנית, עוויתות במערכת העיכול, גזים, תסמונת המעי הרגיז(IBS), בעיקר עם אינדיקציה ברורה למערכת העצבים. המרווה 
המשולשת משככת כאבים ומפחיתה רמת רגישות, יחד עם פעולה אנטי עוויתית / קרמינטיבית וחיטוי של מערכת העיכול.
· זיהומים חוזרים במערכת העיכול. יעילה במיוחד במקרים של זיהומי קנדידה וטפילים, המלווים בחוסר שקט כללי במערכת העיכול.
· מחלות דלקתיות של מערכת העיכול - Crohn's & Colitis. פעילות אנטי דלקתית משקמת בנוסף לתמיכה במימד הרגשי-נפשי.
· קושי בתהליכי עיכול וספיגה המתבטא בגזים, עייפות לאחר ארוחות וצואה רכה.
· גזים ועצירויות בילדים ותינוקות.
· חולשה נפשית ופיזית עם נטייה לדיכאון ומלנכוליה. במקרים אלו בא לידי ביטוי האופי הייחודי של המרווה המשולשת – תחושת ההגנה והדחיפה העדינה לקראת התחדשות.
· בעיות שינה, חוסר שקט כללי, מחשבות טורדניות ומתח (מתאים ביותר כאשר חוסר השקט מתבטא גם במע' העיכול). המרווה המשולשת משרה פעולה של הרפיה עדינה ושחרור מעומסים ומתחים.
· גודש ולחות במערכת הנשימה העליונה והתחתונה: במקרים של נזלות כרוניות, קדחת השחת, סינוסיטיס, דלקות אוזניים בילדים ומבוגרים, ברונכיטיס, שיעול המלווה בליחה. פעולה אנטי עוויתית וחיטוי של השמנים האתריים, יחד עם אנרגיה מייבשת. (ניתן להשתמש גם באינהלציה).

מרווה משולשת | Salvia fruticosa | התוויות ושימושים רפואיים משניים:
· כחלק מטיפול בעצירות הנובעת ממתח. במיוחד לאנשים בעלי קושי להרפות ולהשתחרר.
· דלקות כרוניות ואקוטיות בדרכי השתן. חיטוי ישיר בנוסף לחידוש והגנה של הרקמות הריריות. יעיל במיוחד במקרים של זיהומים חוזרים, עם אינדיקציה לזיהומים וחוסר שקט במערכת העיכול.
· כחלק מטיפול באסטמה, בעיקר במצבים המלווים בחולשה נפשית ובמתח.
· כחלק מטיפול בכיבי קיבה ותריסריון.
· בעיות קשב וריכוז. פעילות קוגניטיבית - (בדומה למרווה הרפואית) לשיפור בזרימת דם אל המוח. אופי הצמח מתאים לאנשים בעלי בעיות קשב וריכוז, על רקע עומס ומתח כללי.

מרווה משולשת | Salvia fruticosa | התוויות ושימושים רפואיים בשימוש מקומי:
· פצעים וכוויות על גבי העור.
· דלקות וזיהומים על גבי העור (פטריות, בקטריות וירוסים).
· מחלות דלקתיות של העור (אקזמות ופסוריאזיס).
· דלקות וזיהומים בחלל הפה והגרון (גרגור מקומי).
· סינוסיטיס. מריחה ישירה של שמן התשרית.
· דלקות אוזניים. שימוש בשמן התשרית בטפטוף ישיר אל עור התוף / עיסוי מקומי סביב האוזן.

מרווה משולשת | Salvia fruticosa | שילובים מומלצים:
· לטיפול במחלות דלקתיות של מערכת העיכול Crohn's & Colitis:
קמומיל(Matricaria recutita), שוש קירח (Glycyrrhiza glabra), זוטה לבנה (Micromeria fruiticosa), חרוב מצוי (Ceratonia siliqua).
· להרגעת מע' העיכול במקרים של גזים ועוויתות: 
מליסה (Melissa off.), קמומיל(Matricaria recutita), לבנדר (Lavendula angustifolia), זוטה לבנה 
(Micromeria fruiticosa).
· לטיפול בזיהומים טפיליים ופטרייתיים במערכת העיכול:
צתרה וורודה (Satureja thymbra), אזוב מצוי (Majorana syriaca), קורנית מקורקפת (Coridothymus capitatus), מרווה ריחנית (Salvia dominica).
· לטיפול בחרדות ובחוסר שקט: 
קערורית (Scutellaria latriflora), כף זאב אירופאית (Lycopus virginicus), ורבנה רפואית (Verbena off.), מליסה (Melissa off.).
· לטיפול בדיכאון וחולשה נפשית:
בקופה (Bacopa monnieri), פרחי ופירות עוזרר (Crataegus spp.), ג'ינסנג סיבירי (Eleutherococcus sent.), עלי רוזמרין (Rosmarinus off.), ורבנה רפואית (Verbena off.).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה