יום שני, 5 בינואר 2015

חוקרים: חשפנו מנגנון חיידקי הגורם לאסתמה ולמחלות ריאה אחרות  

  
לדברי חוקרים מאוני' טקסס, רעלן שמפריש חיידק Mycoplasma pneumonia אחראי לתופעה; פרופ' אלי פיקאר: "השערה בלבד"צוות חוקרים מהמרכז למדעי הבריאות באוניברסיטת טקסס שבסן-אנטוניו דיווח בשבוע שעבר לכתב העת של החברה האמריקאית למיקרוביולוגיה, כי גילה מנגנון באמצעותו רעלן חיידקי מחולל דלקת חמורה המובילה לאסתמה ולמחלות אקוטיות וכרוניות אחרות של הריאות.
בדיווח למהדורה המקוונת של כתב העת mBio הביעו החוקרים הערכה, כי תגליתם עשויה להוביל לפיתוחן של אסטרטגיות תרפויטיות, במטרה לשפר את בריאותם של אנשים הסובלים ממחלות בדרכי האוויר.
החוקרים דיווחו, כי החיידק שהרעלן שהוא מפריש גורם לבעיות הרפואיות הוא ה-Mycoplasma pneumonia, שגורם ל-CARDS – תסמונת ההפרעה הנשימתית הנרכשת והמדבקת (Community Acquired Distress Syndrome). הרעלן עצמו התגלה באותה מעבדה ב-2006. התגלית נחשבה אז כגילוי רעלן חיידקי נשימתי החשוב ביותר מאז נתגלו מחוללי הדיפתריה והשעלת.
החוקרים מצאו עתה, כי מהרגע שבו החיידק הנפוץ הזה, שגורם לדלקות מתמידות בריאות ובדרכי האוויר, מייצר את הרעלן, מתחילה שרשרת של השפעות, במיוחד כאשר הוא יוצר ריאקציה עם ה-NLRP3 – מולקולה בעלת תפקיד מרכזי בדרכי האוויר והנשימה בעת דלקת. רעלן ה-CARD משתלט על האחרונה ועל התהליך הדלקתי ואז מרע את מצבו של החולה.
את המחקר בנושא הוביל פרופסור ג'ואל בייסמן (Baseman), מרצה למיקרוביולוגיה ואימונולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טקסס, המשמש גם כמנהל המרכז לחקר מחלות ודלקות בדרכי הנשימה. שותפו לדיווח הוא פרופסור סנטאנו בוסי, מאוניברסיטת המדינה בוואשינגטון.
פרופסור אלי פיקאר, מנהל יחידת ריאות ילדים ב"שערי צדק" בירושלים, מסר ל"דוקטורס אונלי" בתגובה לממצאים, כי להערכתו מדובר לפי שעה בהשערה בלבד. לדבריו, הרעלן (הטוקסין) המופרש מהחיידק המוכר Mycoplasma יכול להחמיר את התהליך הדלקתי של האסטמה. "אבל לא נראה לי כי מדובר כאן בגילוי מהפכני כמו גילוי החיידק הליקובקטר-פיולורי (HP) בכיב", אמר פרופ' פיקאר.
לדבריו, "ידוע שזיהום ב-MP יכול לגרום להחמרה של אסתמה אצל חולים אסתמתיים, אבל מכאן ועד לקביעה שהוא הגורם למחלה עוד הדרך ארוכה. יש לקחת בחשבון גם שיש המון עבודות מחקר אחרות שמראות כי האסתמה היא מחלה תורשתית".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה