יום רביעי, 30 במאי 2012

הורדות- האתרים החדשים והישנים
(מתוך הארץ)
אתרי הורדות ושיתוף קבצים שוב מרימים ראש בישראל
כמה חודשים אחרי גל הסגירות, האתרים הפיראטיים חווים רנסנס. מי באוויר, מאיפה כדאי להוריד והיכן מתחבאות הסדרות הישראליות. תמונת מצב זמנית
"שים הגנה חדשה על הרכב, תן לגנבים קצת זמן והם ילמדו לעקוף אותה. באינטרנט זה הרבה יותר פשוט" - כך צפה אחד מהמפעילים של האתר ihoradot לפני כארבעה חודשים בעקבות גל הורדות אתרי שיתוף הקבצים בידי אנשי זיר"ה (זכויות יוצרים ברשת האינטרנט). הצפי של הבחור הצעיר שהחליט להקים אתר הורדות יחד עם כמה חברים הפך לנבואה של ממש רק חודשים ספורים מאוחר יותר כאשר בימים אלו אנו עדים לרנסנס של אתרי ההורדות והשיתוף הפיראטי.
בתחילת השנה היתה תחושה שהנה, אחרי שנים רבות של איומים, התרעות וצווי בית משפט – ארגוני זכויות היוצרים מצליחים לעמוד על זכויותיהם ולסגור בזה אחר זה אתרי שיתוף. זה התחיל עם Horadot.net ו-Wnet שהיוו אימפריות של ממש בתחום, והמשיך עם אתרים קטנים יותר כמו IDown . עם מעצרו של קים דוט.קום ונפילת האימפריה של מגה-אפלואד (Megaupload) לא מעט אתרים סגרו את עצמם – כי אם בארזים נפלה שלהבת וכו'.
עם סגירתו של טופדאון (Topdown.me) התחושה של לא מעט ישראלים, שלאורך שנים צרכו את התוכן שלהם ברשת, היתה כי הרשת נסגרה – או כפי שאמר אחד הצעירים ששוחח עם הארץ בנושא, "אין שום סיבה לצרוך חבילת גלישה מטורפת. בשביל לקרוא מיילים וחדשות לא צריך יותר מ-1.5 מגה".
אבל לרשת ולשיתוף יש חיים משלהם. בחודשים האחרונים צצו לא מעט אתרים חדשים שהבטיחו להמשיך את המורשת וגם להיזהר יותר כדי שלא להיחשף. אלטרואיזם נטו נטול פרסומות כזה בו דגל הבעלים של טופדאון תתקשו מאוד למצוא כאן, משום שבסופו של דבר מדובר בעסקים זעירים שמכניסים לא מעט כסף. אך עם זאת, באתרים סבורים שהם ממשיכים את מסורת השיתוף ברשת – הסיבה שלשמה, לטענתם, הרשת קיימת. הנה כמה מהאתרים הבולטים.
Horadot.tv
ב-Horadot.tv לוקחים את המלחמה בזיר"ה צעד אחד קדימה. אם בשאר האתרים הנטייה היא להוריד פרופיל ולא להרגיז את חמתם של עורכי הדין ובתי המשפט, ב-Horadot.tv פונים בריש גלי לאנשי זיר"ה. הבאנר העליון של האתר מכריז בהתרסה: "אתר ההורדות הגדול במדינה. אנחנו כאן בדיוק כמו זירה כדי להישאר ולא ללכת - רק החזק שורד".

מבחינת התכנים, האתר לא תמיד הכי מעודכן ומפגר בכיממה אחרי מקביליו. אך מבחינת חוויית הגלישה היחסית נקייה האתר מפצה על כך. הממשק הנוח והמסודר הם שינוי מרענן בתחום אתרי השיתוף להם התרגלו הגולשים בישראל.

מוריד – הילדותיות בהתנהלות מול זיר"ה. איחור בעדכון תוכן. מעט מאוד שרתים בחינם.
מעלה - סדרות בעברית (נויורק של יס, היפה והחנון של ערוץ 10, כוכב נולד של ערוץ 2 – מה שמוכיח כשגם שהתוכן זמין באתרים של בעלי הזכויות הגולשים מעדיפים להוריד). ממשק משתמש נוח שמבין את הגולש ומסדר את הסדרות לפי דירוג, כמות הורדות ותגובות.
שרתים – באתר לא מפנים ישירות ללינקים אלא מעבירים את הגולש לאתר אחר דמוי מנוע חיפוש. אם תהיתם, האתר זכה לשם IZIRA ולוגו מתריס. רוב הסיקורים יזכו ל-3-5 שרתים, בהם fileflyer האיכותי ושרת אחד בחינם – אם כי במהירות נמוכה מאוד.
מימון – פרסומות

IHoradot.net

אתר שעלה לאוויר בתחילת השנה תוך שהוא נשען על חומרים רבים מהארכיון של הורדות.נט המנוח. האתר הדביק את קצב העדכון לעומת המתחרים אבל עדיין לא הפך למוביל – בטח בהתחשב בנעליים הגדולות אליהן ביקשו מפעיליו להיכנס. האתר מהווה פלטפורמה נוחה עם ממשק פשוט וללא יותר מדי פרסומות. רק חבל שמציעים שרת אחד בלבד (Unlimit), מה עוד שהוא בתשלום, ולא חזק כמו פיילפלייר או ראפידשר.

מעלה – הממשק הפשוט, הניקיון העיצובי, טריילר לצד כל סרט.
מוריד - הניסיון המגוחך להכריח עשיית לייק באמצעות חלונות קופצים, שממשיך להציק גם אחרי שנכנעת. מפעילי האתר חייבים למצוא דרך מתוחכמת יותר כדי להשיג עוקבים.
שרתים – שרת אחד בלבד- Unlimit – בתשלום.
מימון - פרסומות
Nako.me
ללא כל ספק מדובר ביורש של טופדאון. למרות עיצוב רע וממשק מגושם ומסורבל, האתר מתעדכן הכי מהר בהורדות החמות ברשת (משחקי הכס, מד מן וסרטים חדשים) ומספק לפחות חמישה שרתים לכל סיקור. נאקו הוכתר ליורש של טופדאון כבר בשלבי הגסיסה של האתר שבעצמו ירש את wnet ו-horadot.net כאשר בעמוד הפייסבוק של טופדאון הפנו את הגולשים אליו.
את החיסרון היחסי שהיה לנאקו בדמות קבצי ארכיון הוא משלים בחודשים האחרונים ביעילות עם העלאת סדרות שלמות של סרטים – החל מכל סדרת הארי פוטר, זהות בדויה וכלה בלא מעט מסרטי ג'יימס בונד. גם בתחום הסדרות משלימים שם פערים עם אבודים, נמלטים והפמליה.
טביעת אצבע נוספת של טופדאון נוכחת דווקא בהיעדר תוכן – התוכן הישראלי. בראיון ל"הארץ" לפני כמה חודשים, סיפר הבעלים של טופדאון שקיבל החלטה שלא לפגוע ביצרני התוכן המקורי הישראלי. בנאקו ממשיכים את המודל ולא מעלים תוכן כמו נויורק, עספור או הבורר. בשונה מטופדאון בנאקו יש פרסומות.

מוריד – העיצוב הנוכחי (באתר הציגו טיזר לעיצוב חדש עד לפני כמה שבועות). כפתור הלייק המרגיז שקופץ מחדש בכל עמוד, ולעתים חוסר עקביות בהעלאת סדרות במהלך העונה.
מעלה – לא פחות מחמישה שרתים (למרות שמאוד קשה "לתפוס" אחד בחינם). ריכוז של כל הפרקים לפי העונות בכל עמוד של סיקור ולא חיפוש נפרד עמוד-עמוד. מהירות העלאה ואיכות קובץ ותרגום.
שרתים – לחיצה על כפתור ההורדה באתר תפנה ל"מנוע חיפוש" חיצוני בדומיין אחר, Guarurl.net, שם מופיעים 5-9 שרתים. כולל ראפידשר, פיילפלייר ומולטי-אפלואד.
מימון – פרסומות.
DownCenter.me
מכל האתרים המוצגים כאן, דאונסנטר הוא הכי פחות יומרני וזהו סוד קסמו. האתר זכה לעיצוב פשוט ונוח, לא מושך וצועק ואפילו הפרסומות מצליחות להיטמע בו באלגנטיות– לא בטוח אם לכך התכוון המשורר אך בתוכן דאונסנטר נותן פייט לכולם. עושה רושם שמפעילי האתר הצליחו לקלוע ליתרון היחסי בהתייחסות הראויה לתוכנות, אלבומים ומשחקים (השניים הראשונים לא זוכים להתייחסות ב-Nako).

מוריד – מספר שרתים מועט, רובם ככולם בתשלום. פרט למוזיקה ותוכנות, היצע התכנים דומה ואף זהה לנאקו.
מעלה – התפריטים המגוונים והנפרדים (תרגום מובנה, ללא תרגום, HD, עונות שלמות), אלבומי מוזיקה ומשחקים למחשב ולקונסולות.
שרתים – בין שניים לחמישה – נדיר למצוא אחד חינמי.
מימון – פרסומות ובקשה לתרומות
Sharetw.info
Share The World משתף את העולם כבר שנים ארוכות ונחשב לאחת ממערכות הפורומים האיכותית והוותיקה בישראל (לצד fxp).
ב-Sharetw יש מאגר אדיר של קישורים לקבצים, בעיקר סדרות, תוכנות ומשחקים למחשב ולקונסולות. בתחום הסדרות, מיטב הסיקורים מגיעים תחילה למערכת הפורומים של האתר ומשם הוא משותפים ליתר האתרים. לאורך השנים, Sharetw הצליחו לחמוק מתחת לרדאר של אנשי זיר"ה וארגוני זכויות היוצרים השונים – כנראה בגלל המבנה הקהילתי היחסית מצומצם – בטח לעומת אתרים כמו Wnet ו-Horadot.net שבשיאם זכו לכ-200 אלף משתמשים שונים ביום.
הרבה מהקרדיט על המוניטין של Sharetw ניתן לזקוף על שמו של מנהל האתר הידוע בכינוי Gil05. גיל "חתום" על ההעלאה לרשת של כמה מהסדרות המורדות ביותר בקרב הגולש הישראלי – החל מאבודים ונמלטים וכיום עם מד-מן ובנות (היחידים ברשת).
מוריד – ללא מעט גולשים יש רתיעה מאתר הבנוי כמערכת פורומים שבאופן טבעי הוא פחות נגיש ונוח. מאוד קשה לעקוב אחר עדכונים ומערכת החיפוש באתר חייבת שיפור משמעותי.


מעלה – התכנים, הזמינות, מהירות ההעלאה, המגוון ו-Gil05.
שרתים – המספר הגדול ביותר של קבצים ברשת, גם חינמיים – אם כי איטיים מאוד.
מימון – ככל הנראה מימון עצמי, אין פרסומות ואין בקשה גלויה לתרומות.
Vodisrael.me
אתר הצפייה הישירה החדש נכנס לחלל שהותירו אתרים רבים שקרסו בעקבות נפילתו של קים דוט.קום וקבוצת מגה אפלואד ונגן המגה-וידיאו המוצלח. לאורך חודשים ארוכים לא ניתן היה לצפות אונליין בתוכן ישראלי ו-VodIsrael הבחינו בדיוק בצורך הזה ושמים דגש על סדרות ישראליות. לדוגמה, הסדרה החדשה נויורק של יס מועלית לאתר כשעה אחרי השידור.

מוריד – העיצוב – נראה כמו וורדפרס שגרתי, מלא מלל וללא תמונות.
מעלה – המענה לתוכן ישראלי ברשת. נגן מעולה. איכות טובה מאוד. לא מכריחים את הגולש להירשם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה