יום שלישי, 8 באפריל 2014

מרווה - מתוך http://www.cancerhelp.org.il/treatment/Alternative-Medicine-For-Cancer/Medical-Herbs/Salvia-palaestina-Bentham

באדיבות אמיר לזימי מנהל המיזם — עודכן לאחרונה 06/03/2012 08:58 המאמר נכתב ע"י דר' מרדכי הוכברג, Ph.D, תזונאי והוא מתפרסם כאן באישורו ובאדיבותו ללא שינוי מהמקור.
ברחבי העולם, במסגרת הסוג מרווה יש מעל ל-900 מינים בוטניים שונים. חלקם תורבתו, אבל גם בחלק ממיני הבר של המרווה יש שימושים רפואיים שונים. יסקרו בזאת מספר משימושים כאלו.
מרווה וערכם הרפואי של  מיני מרוות בר הגדלים בארץ
מרווה משולשת
בארץ נמצאים 24 מינים בוטניים של מרווה. חלקם נדירים, חלקם צמחים מוגנים, לגבי מרביתם אין מחקרים המלמדים על ערך בריאותי כלשהו. מתוך סוג זה, יש מספר צמחים שנפוצים דיים ושאיתם נערכו מחקרים. מתוך חיפוש באינטרנט נמצאו  מחקרים לגבי מספר מינים בוטניים של מרווה. הנתונים המובאים בזאת, בשום פנים אינם משקפים את מלוא התועלת של צמחי מרפא  אלו ומיני מרווה נוספים הגדלים בעולם.
מרוה משולשת Salvia fruticosa Miller.
מרווה משולשת גדלה כבני שיח או שיחים. עלי התפרחת שלה שונים מעלי הגבעול. הפרחים ערוכים בדורים בתפרחות דמויות שבולת או אשכול. זהו שיח ים-תיכוני שגובהו 1-1.5 מטרים. עלי הצמח וגבעוליו מכוסים צמר לבן ומהודק. צבע הכותרת ורוד-ארגמני. היא גדלה בגריגה  (שיחים גבוהים) ובחורשים ים-תיכוניים, נפוצה עד נפוצה מאוד בחברות הצמחים. אזורי גידולה הם חוף הגליל, חוף הכרמל, השרון, גליל תחתון, גליל עליון, הכרמל, שומרון, השפלה, הרי יהודה, הגלבוע. פריחתה בחודשים מרס-יוני, טיפוס התפוצה מזרח ים-תיכוני. מרווה זו היא צמח בר מוגן, אבל ניתן לקנות שתילים שלה במשתלות רבות בארץ ולגדלה בגינה. אין להפריז בהשקייתה, זהו צמח בר שבאזורי גידולו שורד את הקיץ ללא כל תוספת מים.
מרוות יהודה Salvia judaica Boiss.
מרוות יהודה הינה שיח רב-שנתי הגדל בבתה ים-תיכונית ובשדות בור. צבע הכותרת שלה סגול והגביע מצבע ארגמן. מרווה זו נפוצה ואזורי גידולה הם השרון, הגליל העליון, הגליל התחתון, עמק יזרעאל, הכרמל, השפלה, הרי יהודה, צפון הנגב, בקעת כנרות, הגלבוע, מדבר שומרון, מדבר יהודה, הגולן, הגלעד, עמון. חודשי פריחתה אפריל-יוני. טיפוס התפוצה מזרח ים-תיכוני.
מרווה ריחנית Salvia dominica L.
מרווה ריחנית הינה בן-שיח הגדל על גבעות קירטוניות, סלעים וערוצים במדבר. הצמח מצוי ושולט בכתמים. צבע הכותרת קרם. הגביע מכוסה בלוטות יושבות ושערות לבנות ארוכות, רכות. היא גדלה בעמק עכו, פלשת, הגליל העליון, הגליל התחתון, עמק יזרעאל, הכרמל, שומרון, השפלה, הרי יהודה, צפון הנגב, מערב הנגב, הר הנגב, בקעת החולה, בקעת כנרות, בקעת בית-שאן, הגלבוע, מדבר שומרון, מדבר יהודה, ערבות הירדן, בקעת ים-המלח, הגולן, הגלעד, עמון, אדום. חודשי פריחתה פברואר-מאי. אזור תפוצתה: מזרח ים-תיכוני.
מרווה צמירה  Salvia ianigera Poiret
צבע הפרחים של מרווה זו הוא סגול כהה. הגביע מכוסה שערות לבנות, העלים מאורכים או משולשים, גזורים מנוצים לאונות דמויות סרגל. זהו צמח רב שנתי הגדל על חול חמרה וכורכר, אדמות לס ואדמות אבניות בערבות ומדבריות. הוא גדל בחלקים הדרומיים והמזרחיים של הארץ. טיפוס התפוצה: דרום ים-תיכוני וסהרו-ערבי.
מרווה מרושתת Salvia sclarea L.
מרווה זו הינה עשב רב-שנתי בעל ריח נעים. פרחיה מצבע ורוד או לבן. היא גדלה בבצות ובצומח עשבוני בין סלעים, נדירה, בגליל העליון ובגולן. הפריחה בחודשים מאי-יוני. טיפוס התפוצה: ים תיכוני ואירנו טורני.
מרווה קוצנית Salvia spinosa L.
מרווה זו היא צמח רב-שנתי הגדל בשדות וערבות. צבע הכותרת לבן. היא מצויה בכל חלקי הארץ. חודשי הפריחה אפריל-יוני. טיפוס התפוצה: אירנו טורני.
מרווה ארצישראלית Salvia palaestina Bentham
מרווה זו היא צמח רב-שנתי הגדל בבתה ושדות בור, סלעים וערוצים בערבות. היא מצויה וגדלה בכל חלקי הארץ חוץ מבגליל. פריחתה באפריל ופרחיה לבנים. טיפוס התפוצה: מזרח ים-תיכוני ומערב אירנו טורני.

מיני מרווה לטיפול במחלות
יכולות נוגדות סרטן ומחלות נוספות
במחקר שנערך באוניברסיטת סיינה באיטליה, נבדקו 6 מיני מרוות לגבי השפעתן על 9 תרביות שונות של תאי סרטן מן הסוגים הבאים: גליובלסטומה, אדנוקרצינומה קולורקטלית, אדנוקרצינומה בערמונית, קוריוקרצינומה, אנדומטריום אדנוקרצינומה ולימפובלסטים B. הפעיל ביותר היה מיצוי משורש של מרווה מהמין  S.menthaefolia, היא פעלה כנגד כל סוגי הסרטן. משאר מיני המרווה הכינו מיצוי מעלים וגבעולים. מיצוי של מרווה צמירה S.lanigera   פעל  נגד תאים סרטניים בכל הריכוזים שנבדקו. מרוות מן המינים מ. ריחנית, S. dominica, , מרווה מרושתת S. sclarea  ו-מרווה קוצנית S. spinosa פעלו, כל אחת כנגד מספר ניכר של  תרביות של תאים סרטניים. מרווה ארצישראלית, S. palaestina  פעלה רק כנגד 3 סוגי תרביות סרטניות (1).
טיפול במחלות שונות
מחקר נוסף  בדק את ההשפעה של מיני מרווה שונים על מניעה וריפוי של מחלות שונות. מיצוי משורש מיובש של  S. miltiorrhiza נמצא עוזר לטיפול במחלות לב וכלי-דם, הפרעות שינה, צירוזיס, כשל כלייתי, הפרעות מחזור חודשי, אל-ווסת, פצעים מוגלתיים וכיבי קיבה ותריסריון. למספר מינים נוספים של מרווה,  מרווה  רפואית  וכן  S.  Ieriifolia,  S. haematodes,S. triloba S.divinorum   נמצאה פעילות מועילה גם על תפקוד מערכת העצבים. יש להם אפקט של הרגעה, נסיכת שינה, הרפיית שרירים, שיכוך כאבים, חיזוק הזיכרון, נגד התכווצויות, כמגינים על מערכת העצבים וכנגד מחלת פרקינסון, כמו גם מניעת תופעות גמילה מאלכוהול ומורפין (2).

מקורות

1) Giovina F, et al. In vitro antiproliferative effect of six Salvia species on human tumor cell lines. Phytother Res 2006 May 4:701-703.

2)  The pharmacological effects of Salvia species on the central nervous system.  Phytother Res, 29:427-437' 2008

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה