יום ראשון, 20 באפריל 2014

שבת שטח לדתיים:

.נתחיל עם חימום של האוכל
צריך את חפירה לחפור בור ולעשות בו מדורה מעצים מלאים אחרי שהם הופכים לגחלים להניח מעליהם פלטת מתכת.
עירוב מספיק חוט רציני להקיף איתו את האיזור.
תאורה ללילה-לקחת קופסאות שימורים ריקות להניח אבן כבדה בפנים ולמלא בסולר לקחת חתיכת אריג ולטבול את כולו בתוך הסולר ולהוציא מעט מהאריג החוצה ולהדליק.
אם תכינו את זה כמו שצריך ועם כמות נכונה זה יחזיק מעמד זמן רב.מעבר לזה לחתוך מלא בקבוקים פלסטיק שקופים ולהניח בהם נירות נשמה.אפשר להשקיע ולקנות מחנות לציוד חקלאי נירות מיוחדים עם פתילה גדולה שגם דוחים יתושים!
קירור-צידניות עם המון בקבוקי קרח!!
בית שימוש-יש מצווה להקצות פינה במחנה לבית שימוש
אז טיפ קטן תמצאו פינה נוח ותיבנו בה אסלה מאבני המקום(זה יכול לצאת אחלה!)וסדרו שם מקום להרבה שקיות ניילון ככה שכל אחד שמתפנה יוכל להתפנות לתוך השקית ולזרוק לפח.
המלצות שלא קשורות-חומר נגד יתושים!!!ערסל!!(צריך לחבר אותו באופן שונה בשבת עם טבעות מתכת כפולות בחיבור לעץ)ספר טוב איזה משחק (מטקות זה אחלה גם לא בים)ואוכל טוב.כל שאר הציוד כמו בכל יציאה שכוללת ארוחה בשטח.תוודאו שיש לכם צורת ישיבה נורמלית אם לא תארגנו לכם שולחן וכסאות מתקפלים.בקיצור על מה שיכול לעשות לך יותר נוח מבורך.
אסטרטרגיות לצמיחה עסקית:

http://www.haaretz.co.il/tm/1.2299465

ישראל יקרה להם || הכירו את האנשים שמצליחים להוריד את יוקר המחיה בישראל

2 ליטר מיץ טבעי ב-14 שקל, חבילת חיתולים ב-35 שקל, חיסכון של מאות אלפי שקלים בשנה ליקבים מקומיים: כשמתחרה חדש נכנס לענף מונופוליסטי ומזעזע אותו, הצרכן רק מרוויח ■ סיפורן של שלוש חברות קטנות 
שעשו שינוי

בשנה האחרונה צנחו מחירי המיץ הטבעי בכ–20%. בשבועות שלפני החג, מי שרצה לקנות בקבוק 2 ליטרים של מיץ תפוזים טבעי יכול היה לרכוש אותו תמורת 20 שקל במקרה הגרוע ו–14 שקל אם בחר באופציה הזולה ביותר. מי שצורך את המיצים האלה יודע כי מדובר בירידה חדה, אחרי זמנים שבהם בקבוק דומה עלה לו 30 שקל. שוק המיצים הטבעיים, המגלגל 150 מיליון שקל בשנה, רותח.
במשפחת יניב ממושב דבורה מאמינים כי החברה המשפחתית שלהם, יצרנית המיצים פריניב, היא האחראית לכך שהצרכן הישראלי משלם פחות עבור המיץ שלו. "תרמנו לעם ישראל 3 מיליון שקל בשלוש השנים האחרונות", אומר אבי המשפחה אשר יניב. "אם לפני שנכנסנו לשוק מחיר 2 ליטרים מיץ נע בין 25 ל–27 שקל, כיום המחיר הוא בסביבות 18 שקל. יש פה ירידת מחיר משמעותית שמובילה למעבר של האוכלוסיה ממשקאות קלים למיצים סחוטים".
משפחת יניב ובקבוקי פריניב. "עשינו איגוף לרשתות הגדולות"
משפחת יניב ובקבוקי פריניב. "עשינו איגוף לרשתות הגדולות". צילום: אייל טואג
"מיץ כזה עולה היום 11 שקל", אומר יניב ומצביע על בקבוק של ליטר מיץ רימונים טבעי המונח על השולחן. "זה מחיר סביר מאוד. עד שהגענו זה היה 14 שקל. היתה תקופה של חצי שנה שבה לא היינו באחת מרשתות השיווק, כשלא הסכמנו לתנאים שהיא הציבה בפנינו. המחירים שם עלו לשמים, וברגע שחזרנו למכור בה - המחירים ירדו שוב".
בשוק המיצים הטבעיים, כמו בענפים רבים בישראל, קיים מספר מצומצם של חברות חזקות שמחזיקות בנתחי שוק גדולים. שני השחקנים העיקריים בשוק המיצים הטבעיים הם פריגת, שנמצאת בבעלות החברה המרכזית למשקאות קלים (קוקה קולה) וחולשת על כ–50% מהשוק, ופרימור, שנמצאת בבעלות קיבוץ גן שמואל ומחזיקה בכ–30% מהשוק. פריניב, המחזיקה ב–20% הנותרים, היא השחקנית החדשה בענף, ואת נתח השוק הזה היא הצליחה להשיג בשנתיים האחרונות בלבד.
אף שהחברה החליטה לצאת לשוק הקמעוני לפני שש שנים, רק לפני שנתיים היא החלה למכור את הסחורה שלה ברשתות השיווק הגדולות בישראל. בהשתלשלות עניינים המעידה על מצבה העגום של התחרותיות במשק הישראלי, מי שנהנה לפנינו מהשאיפה של יצרנית המיצים מעמק יזרעאל למכור מיץ טבעי בזול היה דווקא הצרכן הפיני. כבר מאז 2008 מוכרת פריניב את המיצים שלה בפינלנד, שם היא מחזיקה כיום נתח שוק של כ–20% - בזמן שבישראל איש לא הכיר אותה.
"ברשתות אומרים 'מי אתה? למה שניקח אותך?'"
"ידענו שלא נוכל לנצח את המונופולים הגדולים", הכריז השבוע בראיון מנכ"ל משרד התמ"ת לשעבר, שרון קדמי. בכך הודה בכישלונה של ועדת קדמי, שבראשה עמד, להביא לחקיקתו של חוק מזון משמעותי שיגרום לירידת מחירי המזון בתחומים שבהם מתקיים כשל שוק היוצר מחירים גבוהים מדי.
בזמן שהממשלה מתקשה לייצר תחרות שתשרת את הצרכן הישראלי, יש גם מקרים מעודדים שמראים כי לפעמים די ביזם אחד תחרותי כדי לערער את שיווי המשקל בשוק ולהביא לירידת מחירים. פגשנו השבוע שלושה בעלי עסקים ישראלים שהצליחו לעשות זאת, ולפחות בתחום הקטן שלהם, הוציאו את הצרכן הישראלי מעבדות לחירות.
לפני שמגיעים למיץ הטבעי שמוכרת פריניב בפינלנד, כדאי לחזור לנקודת ההתחלה בעמק יזרעאל. באמצע שנות ה–90 ניצבו אשר ואורלי יניב מול שוקת שבורה. ענף החקלאות שבו מצאו את פרנסתם במשך מרבית חייהם היה במשבר, והם נאלצו להפסיק לגדל פלפלים ועגבניות למחייתם. משכורתה של אורלי כמורה לא הספיקה לכלכלת המשפחה, ואשר החל לעבוד כנהג מונית.
בקבוקי מיץ פריניב
בקבוקי מיץ פריניב. צילום: אייל טואג
"עד אז הייתי חקלאי במשרה מלאה", מספר אשר, "ואז יום אחד חזרתי הביתה, היו תפוזים על השיש ופשוט התחלתי לסחוט אותם. הכרתי בעלים של חברת קייטרינג, ופשוט הבאתי לו את המיץ ואמרתי 'קח, אולי תיתן ללקוחות'. ככה התחלנו, ולאט לאט הרחבנו את קהל הלקוחות".
"התחלנו משולחן נירוסטה במטבח עם מסחטות ידניות", אומר הבן עידו. "במקום ללכת למכון כושר, הייתי חוזר הביתה אחרי בית הספר וסוחט. היינו מבלים שמונה שעות בסחיטה לתוך ג'ריקנים, ואחר כך היינו מעלים את המיצים על טנדרים ומסיעים אותם למסעדות. בשבתות היינו נוסעים להביא מיץ לחברות קייטרינג בהרצליה. אלא שהמיץ היה מתקלקל אחרי יום. לפעמים הוא אפילו היה מתקלקל בטנדר עד שהגעתי לתל אביב, והייתי צריך להסתובב ולנסוע חזרה".
במשך 15 שנה סחטה משפחת יניב מיצים במטבח בדרך זו. צריכת המיצים הטבעיים בישראל נראתה אחרת לגמרי לפני שני עשורים: טרנד הטבעונות עוד לא נראה באופק, המסחטות שאפשר לראות היום במסעדות רבות לא היו קיימות, ודוכני מיץ טבעי היו אופנה שהוגבלה לרחובות מעטים בתל אביב. בני המשפחה רכשו מכל גדול להכנת מיצים ולמדו את מיומנות פסטור המיצים - תהליך שבו המיץ מחומם לטמפרטורה של 85 מעלות, שמאפשר לשמר אותו זמן רב יותר ומביאה למשך חיי המדף שאנו מכירים כיום.
בחצי השני של שנות ה–2000 החליטה משפחת יניב שהסחיטה עבור מסעדות וחברות קייטרינג היא אפיק הכנסה מוגבל מבחינת פוטנציאל הצמיחה שלו. "זה מסעדות, זה צ'קים חוזרים", אומר עידו, "היה קשה להתפתח". השלב הבא מבחינת המשפחה היה כניסה לרשתות הקמעוניות - מהלך שהתגלה כלא פשוט.
"כשאתה בא לרשתות הגדולות כיצרן קטן, הם אומרים 'מי אתה, למה שניקח אותך? אתה קטן. איך תתפעל את עצמך ותצליח?'. הם לא מאמינים שאתה מסוגל לעשות שינוי בשוק. זו גם היתה קטגוריה שמי ששלט בה הרוויח הרבה מאוד כסף, ולא היתה סיבה בעולם שהם ייתנו למישהו חדש להיכנס", אומר אשר.
עד 2009 ניסתה פריניב להיכנס לרשתות הגדולות, ומשלא הצליחה היא פנתה לעשות את מה שיניב מגדיר "איגוף". "הפעלנו הרבה מאוד קשרים והרבה מאוד כישורים ועשינו איגוף. התחלנו מהסניפים של הרשתות הקטנות בפריפריה, זה היה שלב ראשון כדי להבין מה המשמעות של מה שאנחנו עושים. התנסינו ברשתות הקטנות, ורק אחר כך, ברגע שהמהלך הזה הצליח, התחלנו להגדיל את הזמינות שלנו במרכז הארץ ולהיכנס לרשתות הגדולות יותר".
לדברי מנהל השיווק אפי דיין, "הגענו לנתח שוק של 30%–40% בחנויות שבהן התחלנו לפעול בפריפריה, ואז הבנו שיש לנו כלי ביד להתחיל לעבוד אתו. ראשית החלטנו לעשות מיתוג מחדש. עד אז המיתוג היה משהו ישן, ביתי וקטן, שהיה טוב להתחלה. עשינו שינוי מהותי ב–2010–2011, ויצאנו הרבה יותר בטוחים ומחוזקים לרשתות הגדולות".
ירון ברדוגו, מנכ"ל אסופתא
ירון ברדוגו, מנכ"ל אסופתא. צילום: אייל טואג
למה בשלב הזה הרשתות הגדולות כן קיבלו אתכם?
אשר: "כי הן כבר לא היו יכולות להתעלם ממה שקרה ברשתות הקטנות".
דיין: "גם כאן לא נכנסנו ישר לשתי הגדולות. בינואר 2012 נכנסנו לרשת של רמי לוי, שנתן לנו דחיפה גדולה וחשיפה גדולה אצלו ברשת. צברנו שם נתח שוק של קרוב ל–40%. עשינו שם עבודה פנטסטית. הוא היה מאוד מרוצה ואנחנו היינו מאוד מאוד מרוצים".
בזמן שבישראל נתקלה פריניב בקשיים, היא הצליחה יותר דווקא בחציו הצפוני של כדור הארץ. "הכרנו סוכן שיש לו קשרים עם מפיץ בפינלנד, והוא הכניס אותנו לרשתות השיווק שם עוד לפני שמכרנו בישראל בשופרסל ומגה", אומר יניב. "בחרנו בכוונה להיכנס לשוק שלדעתנו הוא הכי קשה באירופה. בפינלנד יש ארגוני צרכנים חזקים מאוד, וזו מדינה של אנשים משכילים שמקפידים על כל דבר. אמרנו לעצמנו שאם נצליח לשווק בפינלנד נגלוש לכל אירופה, וזה באמת קרה. אנחנו משווקים כיום גם לצרפת, לרוסיה ולאוקראינה".
במדינות האלה יש לכם נתחים כמו בפינלנד?
עידו: "עדיין לא ברמות שלהן אנחנו מייחלים".
מה עם צרפת?
עידו: "הכשרות המהודרת שיש לנו עוזרת לנו למכור למאות אלפי היהודים שגרים שם. גם המוסלמים שמתגוררים בצרפת רוצים את הכשרות הזו".
אז למה בישראל לא קיבלו אתכם ובפינלנד כן?
דיין: "בפינלנד היה לנו יותר מזל משכל. הסוכן שלנו שם מאוד חזק במדינה. כשנכנסנו לשוק בישראל לא פתחו לנו דלתות בקלות: באה חברה קטנה עם שני מוצרים, עם אריזות לא יפות. אם אני הייתי בעלת סופר, לא בטוח שהייתי נותנת להם שטח מדף. שטח מדף הוא דבר יקר ששורף הרבה כסף".
באיזה מחיר אתם מוכרים את המיץ שלכם בפינלנד?
דיין: "מחיר היצרן שם זהה למחיר בישראל".
ואיפה אתם עומדים כיום בשוק הישראלי?
מפעל המיחזור אסופתא
מפעל המיחזור אסופתא. צילום: אייל טואג
דיין: "אנחנו חזקים ברשתות הפרטיות, ומתחזקים כרגע גם בשופרסל. אבל יש לנו חיים קשים. לא עושים לנו חיים קלים בכל מה שקשור למאבק על שטחי המדף, לסדרנות, ברמת המחיר. המתחרים הבינו שלמען נתחי השוק שלהם הם חייבים להוריד את המחיר".
לפני כמה ימים ישבנו עם בעלים של רשת שיווק קמעונית גדולה. פתאום הגיעו לביקור שלושה נציגים של קוקה קולה, במסגרת הביקורים שהם עושים בכל הסניפים לפני החג. הרבה חיבוקים ונשיקות עפו שם. אתם יכולים להתמודד עם רמת הקשרים הזו?
דיין: "לפעמים הם באים לכל נקודה פעמיים ביום. יש להם יכולת טובה יותר לטפל במדף, ואי אפשר להתחרות בזה. אבל גם לנו יש אנשי מכירות שמגיעים לרשתות. חוץ מזה, אני מכיר את כל הטריקים שיש לשחקן גדול מהשנים שבהן עבדתי בשיווק בזוגלובק".
למשל?
דיין: "אפשר להגיע לסניפי הרשת בשעות לא סבירות, בערב ולא בשיא הקניות, כשהמתחרים לא שם ואתה יכול לטפל במדף טוב יותר".
יש ריבים עם המתחרים על הנוכחות על המדפים?
דיין: "יש ויכוחים על כל שורה. פעם נחסמנו באחת מרשתות השיווק הגדולות, לאחר שאחד המתחרים שלח להם תוצאות של בדיקת מעבדה מפוברקת שלפיה המיץ שלנו עשוי מחומרים לא טבעיים. במקרה אחר מתחרה שלנו אמר לרשת השיווק 'אני אפגע לכם בכוונה בבונוס (ההטבה שמעניקים בסוף השנה יצרנים לרשתות השיווק על עמידה ביעד מכירות, ח"ע) אם תכניסו אותם', ונשארנו בחוץ. זו היתה מכה. השקענו במשאיות ובכוח אדם כדי לעמוד בייצור לאותה רשת, וזה היה לשווא".
לפני יותר משנה ספגה פריניב מכה, כאשר בדיקה של משרד הבריאות מצאה חומר משמר אסור לשימוש באחד ממוצריה. בעקבות הבדיקה הגיש משרד הבריאות תביעה נגד החברה שמתבררת בבית המשפט, ובמקביל הוגשה נגדה תביעה ייצוגית. פריניב טוענת כי מדובר בכשל נקודתי, ומדגישה כי בעשרות הבדיקות שנערכו למוצרי החברה מאז התקלה לא חזרה על עצמה.
"בהליך במשפטי יוכח כי בדיקות אלה אינן תקניות ולא נפל שום כשל בהתנהלות המפעל", אומרים בחברה. "חשוב לציין כי מוצרי החברה נבדקים באופן שוטף ומעולם לא התגלתה בעיה למעט המקרה הנקודתי הזה. עם זאת, על פי מידע הקיים ברשותנו, יש גורמים בשוק המנסים בכל דרך אפשרית לגרום לכישלון החברה".
כיום מוכרת פריניב את מוצריה ברשת השיווק הגדולה בישראל, שופרסל, שעמה היא אף חתמה באחרונה על הסכם שלפיו היא תייצר עבורה מותג פרטי של סירופים עם ויטמינים. לדברי דיין, "אנחנו רוצים נתח שוק של לפחות 35%".
פריניב עדיין מנהלת רבות מישיבות הדירקטוריון שלה כשמשפחת יניב מסובה אל שולחן ארוחת הערב - בפורום הכולל לבד מאשר, אורלי ועידו גם את הבן ליאור, הבת עופרי ושתי הכלות. עם זאת, המשפחה עוברת בימים אלה מהלך משמעותי של עזיבת המפעל בחצר בית ההורים לטובת מפעל חדש שנבנה בהשקעה של 40 מיליון שקל. המפעל החדש, שיושב על מגרש של 9 דונמים, ישלש את כוח הייצור של החברה, שמייצרת כיום 500 אלף ליטר בחודש.
כדי להחזיר את ההשקעה תהיה החברה חייבת להגדיל את היצוא שלה לחו"ל, כמו גם את נתח השוק המקומי. לצורך תקופת המעבר, שבה היא לא תוכל לייצר מיץ, ייצרה החברה 500 אלף ליטר המאוחסנים ב–1,000 משטחים המסודרים זה מעל זה עד לגובה של תשעה מטרים. עוד 1.6 מיליון ליטר מונחים קפואים בחביות בטמפרטורה של מינוס 22 מעלות.
אתם עדיין חברה משפחתית מאוד. יכולה להיות בזה חולשה כשמדובר בהחלטות אסטרטגיות מורכבות.
אשר: "אנחנו לא הכי חכמים בעולם, אבל מהיכרות של שנים עם השוק, ביותר מ–90% מהמקרים אנחנו יודעים מה אנחנו עושים. חוץ מזה אנחנו מתייעצים עם הרבה אנשים. יש לנו חברת פרסום, יועצי תקשורת, כלכלן, רואה חשבון ועורכי דין שמלווים אותנו".
דיין: "יש בזה יתרון. אם נתקלים בבעיה עושים ישיבה מהירה, רואים מה הבעיה, מציגים שתיים־שלוש אפשרויות לפתרון ויאללה, לדרך. בחברות אחרות לוקח שבוע־שבועיים להגיע להחלטה, ובינתיים השטח בוער".
עידו: "הקוטן שלנו מביא לכך שאני יכול לייצר גם מוצר שנמכר רק ב–3,000 ליטר בשבוע, בזמן שחברה גדולה לא תצא עם פחות מ–25 אלף ליטר בשבוע. זה נותן לי אפשרות לעשות המון מוצרים שלאחרים אין - פרימונדה, תפוז־גזר, מנדרינות - ומוציא אותך מהשעמום של השוק הזה".
דיין: "ניהול הסיכונים משמעותי מאוד מבחינתנו. אנחנו חושבים על כל צעד לפני שאנחנו מבצעים אותו. לפי מה שאני רואה במפעל היום, לעומת מה שראיתי כשהגעתי ב–2009, הפוטנציאל גדול מאוד".
אשר: "בגלל הפוטנציאל הזה הקמנו את המפעל החדש, שיאפשר לנו לייצר מיצים איכותיים בכמויות גדולות. לפני כן היו פעמים שבהן לא יכולנו לספק את הדרישה של הלקוחות".
מה זאת אומרת מיצים איכותיים? יש באמת הבדל בין המיצים של החברות השונות?
אשר: "יש הבדלים בזני התפוזים - אם מדובר בוולנסיה, בשאמוטי או בזן אחר. אנחנו משתדלים להשתמש בתפוזים מפרדסים בדרום. בשנה שעברה ייבאנו תפוזים מפלורידה, והטעם היה שונה. בנוסף אנחנו עושים מילוי חם של הבקבוקים, כלומר מוזגים את המיץ לבקבוק כשהוא חם ומקררים אותו בפנים, וכך יוצרים ואקום. יש מי שמוציא את השמן האתרי מהמיץ ומוכר אותו לתעשיות אחרות. אנחנו לא עושים את זה".
אז איך אתם מוכרים במחיר זול משמעותית מזה של המתחרים?
פחיות למיחזור
פחיות למיחזור. צילום: אבישג שאר ישוב
אשר: "שיעור הרווח נמוך יותר. לא משכתי דיווידנדים. אין לי משכורת. כל מה שאנחנו מרוויחים חוזר למפעל".
מה זאת אומרת "אין לך משכורת"?
אשר: "אנחנו מושכים רק את המשכורת הממוצעת במשק. תבדוק לי בטופס 102 של ביטוח לאומי. אנחנו עובדים מ–5:00 עד 23:00. גם הבנים שלי הם אנשי עבודה, ואפילו העובדים שלי אנשים צנועים".
"הבנתי שיש לי מה להציע"
כשאנחנו מגיעים למגרש איסוף הבקבוקים והפחיות של חברת אסופתא, השוכן ליד היישוב הדרוזי אעבלין, רעש מחריש אוזניים מקשה עלינו לשמוע את עצמנו באתר. הוא נובע מהטרקטור שמסתובב באתר וגורס את ערימת הענק של בקבוקי הזכוכית, עד שאלה ייהפכו לערימת רסיסים שאפשר להעביר למפעל הממחזר אותה בצפון.
הבקבוקים האלה מהווים 20% מהמיכלים הנאספים. הפחיות, שהן 50% מהסחורה, מועלות על סרט נע שמעליו עובר מגנט ענק מסתובב, שתפקידו להפריד את פחיות הברזל מהאלומיניום ולהסיט אותן הצדה. פחיות RC קולה עשויות מברזל, אלה של XL מאלומיניום. בסופו של דבר נהפכות הפחיות לקוביות ברזל דחוס צבעוניות שהיו יכולות להיות מוצגות בגלריה לאמנות מודרנית. פחיות הברזל נשלחות למפעל יהודה פלדות שבדרום, ופחיות האלומיניום נשלחות לקוריאה הדרומית, לאחד המפעלים הגדולים בעולם למיחזור המתכת המדוברת. החלק השלישי של תעשיית המיחזור, בקבוקי הפלסטיק המהווים 30% מהסחורה הנאספת, פשוט מונחים בשקים, ומחכים שיועברו למפעלים שבהם הפלסטיק הגרוס הוא חומר גלם למוצרים חדשים.
הבעלים של מגרש האיסוף הזה, כמו של 54 מגרשים נוספים לאיסוף פסולת ברחבי הארץ, הוא ירון ברדוגו, 36, הבעלים של אסופתא. ברדוגו לקח על עצמו משימה גדולה: להילחם במונופול בענף המיחזור, שבו שולט תאגיד אל"ה שבשליטת ארבע ענקיות ענף המשקאות הישראלי: החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה), טמפו, מי עדן ויפאורה. ברדוגו מחזיק כיום פחות מ–10% מהענף, אבל ההשפעה שלו על התנאים שמקבלים הצרכנים בענף שבו הוא פועל רבה.
החלום המקורי של ברדוגו, יליד קריית חיים, היה להיות וטרינר. בגיל 23 הוא טס לסלובקיה כדי ללמוד את המקצוע, אבל כפי שהוא מגדיר זאת, "אחרי שלושה חודשי לימודים הבנתי שאין לי תחת לזה וחזרתי. כשהגעתי לארץ אמרתי לעצמי שאני רוצה להיות עצמאי. זה היה ב–2002, שנה אחרי שיצא חוק הפיקדון".
חוק הפיקדון עבר בכנסת ב–1999, והתקנות בעקבותיו פורסמו ב–2001. תקנות אלה קבעו מהי חובת המיחזור של בקבוקים כשיעור מהכמות המיוצרת (שהשתנה עם השנים), הטילו את אחריות המיחזור על היצרנים והיבואנים, והגדירו את הדרכים שבהן ייאכף החוק.
על פי החוק, 25 אגורות מהסכום שמשלם הצרכן (סכום שהועלה ב–2009 ל–30 אגורות) שרוכש בקבוק מסוים מהווים פיקדון - תשלום שיוחזר לו או לכל גורם אחר על ידי היצרן, אחרי שיאסוף את הבקבוק ויביא אותו למיחזור. במקביל הוקם ב–2001 תאגיד אל"ה שהיה אמור לטפל במיחזור הבקבוקים. פעילותן של חברות כמו אל"ה, ואסופתא בהמשך, מושתתת על הרעיון שחברת המיחזור מגיעה להסכם עם היצרן - שהמדינה מחייבת אותו למחזר - שעל פיו הוא ישלם את 25 או 30 האגורות על כל בקבוק שהוא ייצר לחברת המיחזור, והיא תהיה אחראית על תהליך האיסוף, המיון והעברת הבקבוקים למיחזור.
בימים שבהם חבילת האגיס או פמפרס נמכרה ב–60 שקל, בייביסיטר הציעה חיתולים ב–35–40 שקל. צילום: דודו בכר
המודל העסקי של חברות המיחזור מתבסס על שני אפיקים. ראשית, בעוד שהיצרן משלם להן 30 אגורות לבקבוק עבור 100% מהבקבוקים או הפחיות שהוא מייצר, הן מחויבות על פי החוק כיום לאסוף רק 77% מהבקבוקים (עד 2010 דובר על 86%). על 77% אלה הן משלמות את הפיקדון שהעביר להם היצרן הלאה, לגורמים שאספו את הבקבוקים - אם אלה חברות שעיסוקן הוא באיסוף, או אזרחים פרטיים שמשלימים כך הכנסה. הפיקדון שהעביר היצרן עבור 23% הבקבוקים הנותרים נשאר בידי חברת המיחזור. אפיק הכנסה נוסף לחברות המחזור נובע מהכסף שהן מקבלות על מכירת חומר הגלם של מכלי המשקה - זכוכית, ברזל, אלומיניום או פלסטיק - למפעלי המיחזור.
ברדוגו החל את דרכו כאוסף בקבוקים, שמעביר את הסחורה שהוא אוסף לאל"ה ומקבל ממנה את הפיקדון. "ב–2002 היה לי חבר בעל פאב שלא זיכו אותו כמו שצריך על הבקבוקים, ואני זיהיתי את הפוטנציאל, קניתי משאית ראשונה ופתחתי מחסן ראשון למיון הבקבוקים. זה מה שעשיתי עד לפני שנה וחצי.
"ב–2010 נכנס התיקון לחוק הפיקדון, וביולי 2012 התחלתי להתחרות באל"ה. הבנתי שיש לי מה להציע ליצרנים וליבואנים. ראשית, מעבר ל–30 אגורות של הפיקדון, אל"ה גבתה מהם עוד 2.5 אגורות דמי טיפול. עבור עסקים כמו יקבי רמת הגולן, הסכום הזה יכול להסתכם בעשרות עד מאות אלפי שקלים בשנה. אני הצעתי להם חיסכון בדמי הטיפול.
"הדבר השני שהצעתי להם נובע מכך שאל"ה שייכת לחברות המשקאות הגדולות בשוק. ברגע שהם עובדים אתי, יצרנים לא צריכים לדווח למתחרים שלהם כמה בקבוקים הם מוכרים בחודש. בנוסף, לקחנו אחריות על היעדים שלנו. מי שעבד אתי ידע שאם הוא יקבל קנסות אני אשלם אותם, כי אני תמיד יודע שאאסוף יותר ממה שהוא ימכור. תוך שנה וחצי עברו אלינו יותר מ–75 יצרנים ויבואנים".
אל"ה היא מלכ"ר שאינו פועל למטרות רווח. ועדיין, הכניסה לפעילות בשוק שעליו חולש מונופול, שבעליו שולטים בשוק המשקאות, היתה כרוכה בקשיים. "אל"ה הפעילו עלינו לחצים אדירים. הם שלחו לנו מכתב סנקציות, שלפיו הם מבטלים לנו את הבונוס שהם העניקו לנו כאספן בקבוקים שעבד מולם. עד אז היה מקובל שאנחנו מקבלים בונוס של 3–4 אגורות על כל בקבוק שאנחנו מביאים. אחר כך הם אמרו 'מעכשיו אנחנו לא מקבלים מכם את הבקבוקים של יקב טפרברג', שהם היצרן הראשון שעבר אלינו. הם בעצם לחצו בכך על היצרנים דרך רשתות השיווק, שהיו מחויבות לקבל כל סוג של בקבוקים מכל אזרח.
"בעקבות המהלכים האלה פנינו לבית משפט וביקשנו צו מניעה זמני. השופט גילגל את התיק הזה לממונה על ההגבלים העסקיים, שבדק את העניין במשך שנה וקבע ביולי 2013 שבאל"ה ניצלו לרעה את מעמדם לרעה כמונופול, ושהם חייבים לקבל כל סוג של בקבוק. זה עצר אותם ונתן לנו רוח גבית".
בעלי הבית של אל"ה הם אלה שמייצרים ומייבאים את רוב הבקבוקים בישראל.
"בעלי המניות של אל"ה חולשים על 85% משוק המשקאות, אבל יש עוד כ–300 יצרנים בישראל שלא קשורים אליהם. רוב השוק הפנוי הם יקבים שמייצרים זכוכית, ורובם עברו לעבוד עם אסופתא ממניעים של חיסכון, ויותר מזה, מפני שהם לא רוצים לדווח על מכירות. הם גייסו את שלום שמחון שיחזיר אליהם את היקבים. הוא יועץ של אל"ה בשכר ועובר בין היקבים עם היו"ר נחמה רונן, ומשכנע אותם לעזוב את אסופתא".
מאל"ה נמסר בתגובה: "אנחנו גוף ללא מטרות רווח, וכל ההשקעות נעשות לטובת איסוף ומיחזור בקבוקים לצד פעולות חינוך והסברה. ישראל מובילה כיום במיחזור בקבוקי פלסטיק. בשונה מתאגידי מיחזור בתחום האריזות והאלקטרוניקה, שם נקבעו הנחיות ברורות מי יכול להיחשב תאגיד מיחזור ובאילו כללים עליו לעמוד, בנושא מיחזור הבקבוקים יש פרצה בחוק המנוצלת על ידי אסופתא, ובעצם היא והלקוחות שהיא מייצגת הם טרמפיסטים על גבה של אל"ה. המשרד לאיכות הסביבה מודע לצורך בשינוי החקיקה, שתחייב כל גורם שרוצה לעסוק במיחזור לעמוד במטלות כמו תשלום לרשתות השיווק, חינוך והסברה והגעה לכל מקום בארץ".
עינב אדיב-ברר
עינב אדיב-ברר. צילום: רפי בן עזרא
מלבד תשלום הפיקדון, הכסף שאתה מקבל על מכירת החומרים למיחזור הוא משמעותי?
ברדוגו: "התשלום על החומר - ליתר דיוק, על האלומיניום - הוא מה שהופך את העסק לרווחי. על האלומיניום אני מקבל 6 אגורות לפחית ממפעל המיחזור, על הפלסטיק 2 אגורות, ועל הזכוכית אנחנו מפסידים. אם הייתי צריך למחזר רק זכוכית אני סוגר את העסק".
באילו עוד מישורים אתה מתחרה באל"ה?
"יש לי 55 תחנות איסוף לעומת 20 בלבד לאל"ה, מה שהופך אותי לנוח יותר. אני מגיע לאסוף החל בכמות של 500 בקבוקים, בעוד שאל"ה מגיעים לאסוף רק מכמות של 1,200 בקבוקים. בזכות הכניסה שלי לענף הרבה מקומות שקודם לכן זרקו לפח את הבקבוקים התחילו למחזר, כי השירות שלנו נגיש ומקל". מקורבים לאל"ה אמרו השבוע כי טענותיו של ברדוגו מופרכות, וכי אל"ה מחויבת להגיע לאסוף בקבוקים מכל נקודה ובכמויות קטנות מ–500 בקבוקים.
מה עם הרחבת חוק הפיקדון לבקבוקי 1.5 ליטרים, שאל"ה מתנגדת לה?
"ההתנגדות שלהם נובעת מהבעלים של אל"ה, היצרנים, שלא רוצים להיות במצב שבו חוק הפיקדון מורחב לבקבוקים הגדולים והם לא עומדים ביעדים. באיסוף וולונטרי מגיעים בשיא ההצלחה ל–40% מהבקבוקים, וחוק הפיקדון מביא לאיסוף של 80%".
מה עם הטענה שגורמי פשיעה שולטים בענף?
"זו נטו הפחדה של הציבור. הפשע זניח. אלפרון הגדול הוא 4%–3% מאסופתא. זה אינטרס של מי שרוצה שחוק הפיקדון לא יוחל על הבקבוקים הגדולים - מפחידים את הציבור שאלפרון ידפוק להם בדלת".
"עזרנו לקמעונאים 
להפסיק להפסיד"
עוד שוק שבו הצרכן הישראלי חווה בשנה האחרונה ירידת מחירים משמעותית הוא ענף החיתולים, שמחירם כיום נמוך ב–15%–20% לעומת מחירם באפריל שעבר. חלק גדול מהאחריות למגמה טמונה בשחקן חדש שנכנס לתחום: חברת DPL שהשיקה את המותג בייביסיטר לפני כשנתיים. בימים שבהם חבילת חיתולים של האגיס או פמפרס נמכרה ב–60 שקל, בייביסיטר הציעה חבילת חיתולים ב–35–40 שקל.
במקרה של בייביסיטר לא מדובר בחברה קטנה. DPL כבר ייצרה קודם לכן מגבונים עבור מותגים פרטיים בישראל ובחו"ל וחיתולים עבור מותגים פרטיים בחו"ל, ויש לה מחזור של כ–200 מיליון שקל. ועדיין, בתוך ענף ישראלי שבו שלטו מותגים בינלאומיים המגלגלים מיליארדים, זו היתה חברה קטנה שנלחמה נגד תאגידים גדולים.
"אנחנו אמנם לא כאלה קטנים, אבל לעומת המתחרים שלנו אנחנו זבובים", אומרת עינב אדיב־ברר, המנכ"לית ומהבעלים של DPL. "הקטגוריה מופעלת על ידי חברות בינלאומיות גדולות, ואנחנו חברה מקומית שמנסה לעשות שינוי. בהחלט מרגישים את השינוי שעשינו. בשנתיים האחרונות אני רואה שגם את המוצרים של המתחרים קונים במחירים הרבה יותר נמוכים. יש ניסיון שלהם להגיב למחיר שהצענו.
"המחיר שלנו הוביל את המתחרים להתכנס. אם את האגיס מכרו פעם ב–60 שקל, היום המחיר נע סביב 40 שקל. אלה מחירים שלא היו מעולם. יש קמעונאים שמוכרים חיתולים ב–35 שקל. ככה זה, כשנכנס שחקן שלישי הקטגוריה מתעוררת - מה שלא קורה כשיש שני מונופוליסטים ששולטים".
מה נתח השוק שלכם כיום?
"עברנו בתחילת מארס את ה–10% ואנחנו מתקדמים לכיוון 15%, וזה אחרי שנתיים בשוק. והכי חשוב, אנחנו מוכרים תעשייה ישראלית. הצרכנים רוצים להרגיש שייכים ולקנות מוצרים ישראליים. המכונות והציוד זהים בכל חברה, רק שאצלנו, במקום שיעמוד סיני או טורקי על קו הייצור - עומד ישראלי".
בתהליך הכניסה שלכם לשוק נתקלת בהתנגדויות שהפתיעו אותך?
"הפתיע אותי הניסיון של המתחרים למנוע ממני להיכנס. אבל אלה לא דברים שאני רוצה לדבר עליהם. הקשו עלינו את הכניסה, ניסו לעשות כל מיני מהלכים כדי שהחיים שלנו יהיו קשים יותר.
"בלי להיות ספציפית, יש את עניין המדפים. אם יש מתחרה גדול שתופס 70% שטח מדף ברשת שיווק, ואתה מתחרה קטן שרוצה לעלות למדף, אתה חייב לקחת שטח מדף למישהו. ואז היצרן בא לקמעונאי ואומר 'הנתח שלי כך וכך, מה פתאום אתה לוקח לי?'. כששטח המדף הוא נגזרת של נתח השוק, נוצר לופ שמקשה על מתחרה חדש להיכנס. היו קמעונאים שתמכו בנו, ומראש הכניסו אותנו במיקום מסוים על המדפים".
השתמשתם במבצעים כדי לכבוש נתח שוק?
"חיתולים זו לא קטגוריה של מבצעים. זה מוצר שבו אתה צריך לתת מחיר אחיד לאורך כל השנה, כי הצרכן חייב לקנות אותו בכל מחיר. נתח השוק של המוצר שלנו גדל דרך הביקוש של הצרכנים, ובזכות קמעונאים שהרוויחו מכך שאנחנו נמצאים על המדף".
מה הם הרוויחו?
"עסקות טובות יותר. החיתולים הם הרי קטגוריית 'לוס לידר' (מוצר שרשת השיווק מפסידה כסף על מכירתו אבל חייבת למכור אותו, ח"ע), וקמעונאים הפסידו הרבה כסף עליהם. כשאנחנו נכנסנו עם מחיר שמביא לכך שלא צריך להפסיד עליהם, זה עזר להם. רוב הקמעונאים אומרים כיום שהם כבר לא מממנים של המתחרים, מהסיבה הפשוטה שיש להם אלטרנטיבה".
יש תחרות נגד היצרנים האחרים גם על חומרי גלם?
"אנחנו קונים מאותם ספקים בינלאומיים שמוכרים לכולם. ככל שאתה יצרן גדול יותר, אתה יכול לקבל מחירים טובים יותר. מצד שני, אנחנו מנצלים לפעמים את הקוטן שלנו כשיש שיאים של מחירים: אם יצרן גדול סגר על חוזה עם מחיר שנתי, והמחיר של חומר הגלם ירד פתאום, אנחנו יכולים לתפוס אותו למטה".
תתרחבו למוצרים נוספים?
"כן, נרחיב את ליין בייביסיטר לתחומים נוספים של מוצרים חד־פעמיים שנמצאים ליד עולם התינוקות. אבל אני לא רוצה עדיין לדבר על זה".
מה שיעור הצמיחה שלכם?
"אנחנו צומחים יפה בכל רבעון. אנחנו גם תלויים בתרחישים לא צפויים".
מה זה תרחיש לא צפוי?
"מהלכים של מתחרים. כשאתה כותב תוכניות עסקיות אתה לא צופה מהלכים כאלה. לדוגמה, כשהתחלנו לפרסם ואחד ממתחרינו העלה פרסום שלילי נגדנו, זה לא היה משהו שציפינו שיקרה. אתה לא מצפה שמתחרה גדול שמחזיק את כל השוק יבחר להגיב בצורה שלילית נגד מתחרה חדש וקטן. בשוק רגיל, שאינו קטגוריה ממותגת ותחרותית כל כך, כשאתה נכנס עם מוצר חדש זה עוד מוצר על המדף. לא עושים מהלכים שליליים נגדך".
יש עוד שווקים שלדעתך מחכים למתחרה שלישי שיזעזע אותם?
"גם בתחום המשקפיים ראיתי איך נכנס מתחרה חדש ומה הוא עשה בשוק. כולם מכרו במחירים גבוהים לפני שקרולינה למקה הורידו מחירים. כשנכנס מתחרה שלישי הוא משנה שוק. רוב עולם המזון מתנהל תחת שניים־שלושה מתחרים, וזה לא מספיק".
מה היית מייעצת למי שרוצה להיכנס לשוק מונופוליסטי?
"לבדוק את המודל שלך. ברגע שאתה מגלה כשלים בשוק ובטוח בנוסחה שאתה מביא, אין סיבה שלא תצליח. אנחנו חיים בעולם צרכני מתקדם וחכם יותר. הצרכנים פחות מוטים לסיסמאות ולמותגים ויותר מסתכלים על עלות מול תועלת. אסור לפחד. זה קשה, לוקח זמן וכרוך בהמון משימות לא שגרתיות שלא נמצאות בשום תוכנית עסקית, אבל רק ככה נביא לשינוי".

יום שלישי, 8 באפריל 2014

בספר הבישול שלה, The Art of Cookery , שהתפרסם ב-1747 והפך לפופולארי ביותר באנגליה ובמושבותיה בצפון אמריקה, כללה המחברת חנה גלאס (Hannah Glasse), גם מתכון להכנת עוגה. המתכון כלל ערבוב של הרכיבים ביד או בכף עץ במשך שעה תמימה! היום, לשמחתנו, הכנת הבצק של אותה עוגה לוקחת מספר דקות, וזאת לא רק עקב המצאת המערבל או מעבד המזון, אלא בעיקר הודותלהמצאה חשובה אחרת: אבקת האפייה.
אחד השלבים החשובים באפיה הוא הפיכת תערובת הרכיבים לבצק שייתן מאפה תפוח ובעל נפח. התפיחה מתרחשת בזכות היווצרות בועות וכיסי אוויר בבצק בעקבות ערבוב, ערבול, טריפה ולישה. כל כיסי האוויר נוצרים בשלב הכנת הבצק, ולא ניתן להוסיף עוד כאלה בהמשך עיבוד המאפה. מה שכן ניתן לעשות הוא להגדיל אותם על-ידי מילוי שלהם בגז: אדי מים, שנוצרים בזמן האפייה, או פחמן דו-חמצני, שנוצר בעקבות פעילות של שמרים, סודה לשתיה או אבקת אפיה.
סודה לשתיה
סודה לשתיה היא אבקה בסיסית המכילה את המלח נתרן מימן פחמתי (סודיום ביקרבונאט, NaHCO3). כאשר היא מגיבה עם חומצה, למשל עם מיץ לימון, חומץ, ריוויון או יוגורט, נוצר הגז פחמן דו-חמצני. דוגמאות נוספות לרכיבי מזון חומציים הן דבש, דבשה (מולסה), קקאו, שוקולד, שמנת חמוצה, פירות ומיצי פירות. מבחינה כימית, מדובר בתגובת סתירה, בה הבסיס מנוטרל על-ידי החומצה (או להיפך). את כמות הסודה לשתיה חשוב להתאים לכמות החומצה שמתכון, שכן הוספת סודה לשתיה בעודף לא תיצור יותר גז. להיפך, הסודיום ביקרבונאט יגיב רק עם כמות החומצה הקיימת, והעודף יישאר בבצק וייתן למאפה טעם מר או סבוני. לפי הרולד מקגי, חצי כפית (2 גרם) של סודה לשתיה תנוטרל על-ידי כוס אחת (240 מ"ל) של חלב מותסס כמו ריוויון או יוגורט, כפית אחת (5 מ"ל) מיץ לימון או חומץ, או כפית ורבע (5 גרם) קרם טרטר (אשלגן ביטרטראט, KC4H5O6).
התגובה הכללית של סודה לשתיה עם חומצה היא: NaHCO3 + H+ → Na+ + CO2 + H2O
אבקת אפיה
אבקת אפיה כבר מכילה גם סודה לשתיה וגם מספיק חומצה, בצורת אבקה, כדי לעורר תגובה מאוזנת. כדי להתחיל את התגובה, כל שצריך לעשות הוא להוסיף נוזל. אבקת-אפיה מכילה, בנוסף, גם קורנפלור, שתפקידו המרכזי הוא לספוח לחות מן האוויר ולמנוע תגובה מוקדמת.
בקמח תופח מאליו, היחסים בין הבסיס לחומצה כבר מותאמים מראש. אם משתמשים בקמח רגיל, בדרך-כלל ממליצים על כפית אבקת אפיה לכוס קמח. כשיש הרבה חומצה במתכון, מפחיתים את כמות אבקת האפייה. לדוגמא, במתכון שמכיל כוס מיץ לימון או ריוויון מפחיתים את כמות האבקה בחצי.
מהמדורה למעבדה
השימוש בסודה לשתיה להתפחה החל כנראה אצל האינדיאנים בצפון אמריקה. הם נהגו להוסיף לבצק אפר עצים מהמדורה, שמכיל אשלגן ביקרבונאט, והחומצה היתה מרכיב נוסף בעיסה, למשל חלב חמוץ. השילוב של סודה לשתיה וחומצה יחד במוצר אחד, הוא אבקת האפייה, הוצג לראשונה סביב 1850 בצפון אמריקה. החומצה בה השתמשו בהתחלה היתה קרם טרטר (מלח טרטראט) או חומצה טרטרית, שניהם חומרים שיוצרים גבישים ולכן ניתן להוסיף אותם לתערובת כאבקה יבשה.
התגובה בין סודיום ביקרבונאט לקרם טרטר: NaHCO3 + KHC4H4O6 —-> KNaC4H4O6 + H2O + CO2
הפעולה הכפולה
סיבה מרכזית לשימוש באבקת אפיה היא חיסכון בזמן. לשמרים לוקח בדרך-כלל לפחות שעה לפתח מספיק פחמן דו-חמצני להתפחת הבצק, בעוד שעם אבקת אפיה היווצרות הגז מיידית. בצקים דלים בגלוטן ובלילות דלילות לא מסוגלים להחזיק את בועות הגז ליותר מדי זמן, ולכן בעוגות, מאפינס, לחמים מהירים (ללא שמרים) ופנקייקים משתמשים במקור לבועות גז שפועל מהר.
החיסרון בשילוב של קרם טרטר וסודה לשתיה הוא שברגע שהאבקה נרטבת, התגובה בין החומצה לבסיס מתרחשת באופן מיידי. אם לא מזדרזים ומכניסים את הבצק מיד לתנור, בועות הגז שנוצרו יעלו ויעלו עד שלבסוף יצאו מן הבצק. לכן, כיום מכניסים היצרנים לאבקת האפייה גם חומצות אשר מגיבות רק בטמפרטורה גבוהה, כלומר, בשלב האפייה בתנור. למשל, מחליפים חלק מקרם הטרטר בחומצות sodium aluminum sulfate או disodium pyrophosphate, שבקושי מגיבות בטמפרטורת החדר, אך מגיבות מהר בחימום. כך, חלק מהתגובות מתרחשות בטמפרטורת החדר וחלק רק בזמן האפייה, ואפשר להמתין 15-20 דקות לפני שמכניסים את הבצק לתנור. שילוב זה, של "פעולה כפולה" (double acting) גם שימושי מאד בבצקים ובלילות שיש לקרר לפני האפייה.
מתכונים ופשרם
מתכונים רבים בהם משתמשים באבקת אפייה או בסודה לשתיה אומרים לערבב קודם את הרכיבים היבשים, ורק אז להוסיף נוזלים. כך אבקת האפייה מופעלת רק לקראת סוף הכנת הבצק ו"מרוויחים זמן" של איבוד בועות. המתכונים גם מציינים ששאר הרכיבים צריכים להיות בטמפרטורת החדר, וזאת כדי שתהליך התפיחה יתחיל עוד לפני האפייה. כמו-כן, אומרים המתכונים לערבב קצרות, רק עד שהרכיבים התלחלחו. אם מערבבים זמן רב מדי, התגובה עלולה להיגמר עוד בטרם האפייה והבועות תברחנה החוצה. ככלל, כדאי להכניס את הבצק לתנור החם ולאפות אותו מיד לאחר הערבוב ולא להשאיר את הבצק עומד בחוץ זמן רב מדי.
סודה לשתיה או אבקת אפיה?
מתי להשתמש בסודה לשתיה ומתי באבקת אפיה? אם המתכון מכיל חומצה, למשל דבשה (שמוסיפים לטעם), כדאי לבחור סודה לשתיה, שתופעל על-ידי אותה חומצה. אם אין חומצה בבצק או בבלילה, כדאי לבחור באבקת אפיה בתור החומר המתפיח, שכן היא מכילה כבר את החומצה.
החלפה בין שתי האבקות יש לעשות בזהירות: כשבמתכון כתוב סודה לשתיה, אפשר להשתמש במקומה באבקת אפיה, בכמות גדולה יותר, אך זה עלול לגרום לעליה גדולה מדי של הבצק, ולחלופין, שימוש בסודה לשתיה במקום באבקת אפיה עלול לתת מאפה שטוח מדי ואף בעל טעם מריר וסבוני.
צילי וגילי, זו גם זו
ישנם מתכונים אשר מציינים את שני הרכיבים האלה גם יחד. המטרה היא להגיע לאיזון מוצלח של תגובות בסיס-חומצה. בדרך-כלל מתכונים אלה מכילים חומר חומצי, כמו פירות או יוגורט, אך כמות הפחמן הדו-חמצני שנוצרת כאשר הסודה לשתיה מגיבה עם החומצה ומנטרלת אותה אינה מספקת כדי להתפיח את כמות הבצק שבמתכון. הוספת אבקת אפייה תיתן את תוספת הגז הדרושה. אפשר, כמובן, להשתמש באבקת אפיה בלבד במתכונים אלה, אבל בתוצר המוגמר אולי נרגיש טעם חמוץ מדי, כי לא כל החומצה שבבצק נוטרלה.
עוד סיבה להשתמש בשתי האבקות, מעבר למטרת ההתפחה, היא שסודה לשתיה ואבקת אפיה משפיעות באופן שונה על הטעם וההשחמה של המאפה. למשל, בפנקייק שמכיל ריוויון, סודה לשתיה תנטרל את כל החומצה שבריוויון ונאבד את טעמו החמצמץ. הוספת אבקת אפיה, שמביאה חומציות משלה, תשאיר חומציות בבלילה וייווצר מספיק חומר מתפיח לפנקייקים אווריריים. במקרה אחר, אם נוסיף יותר מדי סודה לשתיה, הטעם עלול להיות סבוני, ולכן, אם אין מספיק חומצה בבצק, מוסיפים בנוסף לסודה לשתיה גם אבקת אפייה.
מצד שני, יותר מדי חומצה בבצק תעכב את תגובות ההשחמה (תגובות מאיאר), שמתרחשות בסביבה בסיסית. סודה לשתיה יוצרת סביבה בסיסית, כלומר תגרום להשחמה טובה יותר. אם נשתמש באבקת אפייה בלבד, ללא סודה לשתיה, הבצק אמנם יתפח, אך ישחים פחות. אפשר לשחק עם שני הרכיבים בהתאם לחמצמצות, גובה וגוון חום שרוצים.
השילוב של סודה לשתיה ואבקת אפיה גם מאפשר לשמר את רוב הפלבנולים בעוגות שוקולד. במחקר שערכה חברת השוקולד האמריקאית הרשי ופורסם ב- 2009, נמצא שהפלבנולים נהרסים בסביבה הבסיסית שיוצרת הסודה לשתיה. הוספה של אבקת אפיה איזנה את דרגת החומציות כך שהפלבנולים נשמרו ובמקביל התקבלו הצבע הכהה וההתפחה שתרמה הסודה לשתיה. במתכונים לשוקו חם, ציפוי שוקולד ועוגיות שוקולד, שאינם מכילים סודה לשתיה, נשמרו רוב הפלבנולים.
עבודת-יד
בהכנת אבקת אפיה ביתית, מערבבים שני חלקים קרם טרטר עם חלק אחד סודה לשתיה וחלק אחד קורנפלור, למשל, חצי כפית:רבע כפית:רבע כפית, ושומרים במקום קריר ויבש. האבקה נשמרת מספר חודשים. אם משתמשים באבקת האפייה מיד, אין צורך להוסיף קורנפלור, אך אז כדאי להשתמש בכמות קטנה יותר מזו הרשומה במתכון. כמובן שאבקה ביתית זו, ללא "הפעולה הכפולה", תגיב מיד במגע עם הנוזלים ויהיה צורך להזדרז ולאפות את הבצק מיד לאחר ערבוב כל הרכיבים.
כשמאפסנים אבקת אפייה לזמן רב מדי, לחות באוויר בכל-זאת עלולה לגרום לחומצה להגיב עם הסודה לשתיה ולנטרל אותה. כדי לבדוק את הטריות של אבקת אפיה, ביתית או קנויה, מוסיפים כפית אבקת אפיה לכוס מים חמים. התמיסה אמורה לבעבע. כדי לבדוק את הטריות של סודה לשתיה, מוסיפים לה מעט חומץ. אם היא טרייה, התמיסה תבעבע.
סודה לשתיה
אבקת אפיה
בסיס
בסיס וחומצה ביחסים מאוזנים
מופעלת במגע עם חומצה בטמפרטורת החדר
מופעלת במגע עם נוזלים בטמפרטורת החדר (כשהחומצה היא קרם טרטר) או בשלב האפיה (חומצות אחרות)
להשתמש כשיש במתכון חומצה או כשמעוניינים בהשחמה
להשתמש כשאין במתכון חומצה, או בנוסף לסודה לשתיה וחומצה כשמעוניינים בחמצמצות או בתפיחה רבה יותר
בדיקת טריות: בעבוע בחומץ
בדיקת טריות: בעבוע במים חמים
עוד שימושים לסודה לשתיה
1) פרצעלס: את הפרעצלס, מאפים חומים כהים, מבשלים במים רותחים לפני האפייה. בהכנה ביתית מוסיפים סודה לשתיה למי הבישול דווקא, שכן לא מעוניינים ביצירת בועות של פחמן דו-חמצני בתוך הבצק, אלא ביצירת pH בסיסי על-פני הפרעצל. זאת בשביל שתיווצרנה תגובות מאיאר בטמפרטורות הנמוכות בהן מכינים את הפרעצל. בזכות ההשחמה הזו, אפשר לאפות את הפרעצל זמן קצר והוא לא מתייבש לגמרי.
2) יש השמים סודה לשתיה במקרר, לספיגת ריחות רעים.
3) אפשר להשתמש בסודה לשתיה גם כדי לרכך את הקליפה של קטניות בעת הבישול ולקצר אותו. בין השאר, הבסיסיות של הסודה לשתיה עוזרת לפרק את קירות התאים בצמח. חיסרון הוא שהטעם והמרקם של הקטניות עלול להיפגע.
מרווה - מתוך http://www.cancerhelp.org.il/treatment/Alternative-Medicine-For-Cancer/Medical-Herbs/Salvia-palaestina-Bentham

באדיבות אמיר לזימי מנהל המיזם — עודכן לאחרונה 06/03/2012 08:58 המאמר נכתב ע"י דר' מרדכי הוכברג, Ph.D, תזונאי והוא מתפרסם כאן באישורו ובאדיבותו ללא שינוי מהמקור.
ברחבי העולם, במסגרת הסוג מרווה יש מעל ל-900 מינים בוטניים שונים. חלקם תורבתו, אבל גם בחלק ממיני הבר של המרווה יש שימושים רפואיים שונים. יסקרו בזאת מספר משימושים כאלו.
מרווה וערכם הרפואי של  מיני מרוות בר הגדלים בארץ
מרווה משולשת
בארץ נמצאים 24 מינים בוטניים של מרווה. חלקם נדירים, חלקם צמחים מוגנים, לגבי מרביתם אין מחקרים המלמדים על ערך בריאותי כלשהו. מתוך סוג זה, יש מספר צמחים שנפוצים דיים ושאיתם נערכו מחקרים. מתוך חיפוש באינטרנט נמצאו  מחקרים לגבי מספר מינים בוטניים של מרווה. הנתונים המובאים בזאת, בשום פנים אינם משקפים את מלוא התועלת של צמחי מרפא  אלו ומיני מרווה נוספים הגדלים בעולם.
מרוה משולשת Salvia fruticosa Miller.
מרווה משולשת גדלה כבני שיח או שיחים. עלי התפרחת שלה שונים מעלי הגבעול. הפרחים ערוכים בדורים בתפרחות דמויות שבולת או אשכול. זהו שיח ים-תיכוני שגובהו 1-1.5 מטרים. עלי הצמח וגבעוליו מכוסים צמר לבן ומהודק. צבע הכותרת ורוד-ארגמני. היא גדלה בגריגה  (שיחים גבוהים) ובחורשים ים-תיכוניים, נפוצה עד נפוצה מאוד בחברות הצמחים. אזורי גידולה הם חוף הגליל, חוף הכרמל, השרון, גליל תחתון, גליל עליון, הכרמל, שומרון, השפלה, הרי יהודה, הגלבוע. פריחתה בחודשים מרס-יוני, טיפוס התפוצה מזרח ים-תיכוני. מרווה זו היא צמח בר מוגן, אבל ניתן לקנות שתילים שלה במשתלות רבות בארץ ולגדלה בגינה. אין להפריז בהשקייתה, זהו צמח בר שבאזורי גידולו שורד את הקיץ ללא כל תוספת מים.
מרוות יהודה Salvia judaica Boiss.
מרוות יהודה הינה שיח רב-שנתי הגדל בבתה ים-תיכונית ובשדות בור. צבע הכותרת שלה סגול והגביע מצבע ארגמן. מרווה זו נפוצה ואזורי גידולה הם השרון, הגליל העליון, הגליל התחתון, עמק יזרעאל, הכרמל, השפלה, הרי יהודה, צפון הנגב, בקעת כנרות, הגלבוע, מדבר שומרון, מדבר יהודה, הגולן, הגלעד, עמון. חודשי פריחתה אפריל-יוני. טיפוס התפוצה מזרח ים-תיכוני.
מרווה ריחנית Salvia dominica L.
מרווה ריחנית הינה בן-שיח הגדל על גבעות קירטוניות, סלעים וערוצים במדבר. הצמח מצוי ושולט בכתמים. צבע הכותרת קרם. הגביע מכוסה בלוטות יושבות ושערות לבנות ארוכות, רכות. היא גדלה בעמק עכו, פלשת, הגליל העליון, הגליל התחתון, עמק יזרעאל, הכרמל, שומרון, השפלה, הרי יהודה, צפון הנגב, מערב הנגב, הר הנגב, בקעת החולה, בקעת כנרות, בקעת בית-שאן, הגלבוע, מדבר שומרון, מדבר יהודה, ערבות הירדן, בקעת ים-המלח, הגולן, הגלעד, עמון, אדום. חודשי פריחתה פברואר-מאי. אזור תפוצתה: מזרח ים-תיכוני.
מרווה צמירה  Salvia ianigera Poiret
צבע הפרחים של מרווה זו הוא סגול כהה. הגביע מכוסה שערות לבנות, העלים מאורכים או משולשים, גזורים מנוצים לאונות דמויות סרגל. זהו צמח רב שנתי הגדל על חול חמרה וכורכר, אדמות לס ואדמות אבניות בערבות ומדבריות. הוא גדל בחלקים הדרומיים והמזרחיים של הארץ. טיפוס התפוצה: דרום ים-תיכוני וסהרו-ערבי.
מרווה מרושתת Salvia sclarea L.
מרווה זו הינה עשב רב-שנתי בעל ריח נעים. פרחיה מצבע ורוד או לבן. היא גדלה בבצות ובצומח עשבוני בין סלעים, נדירה, בגליל העליון ובגולן. הפריחה בחודשים מאי-יוני. טיפוס התפוצה: ים תיכוני ואירנו טורני.
מרווה קוצנית Salvia spinosa L.
מרווה זו היא צמח רב-שנתי הגדל בשדות וערבות. צבע הכותרת לבן. היא מצויה בכל חלקי הארץ. חודשי הפריחה אפריל-יוני. טיפוס התפוצה: אירנו טורני.
מרווה ארצישראלית Salvia palaestina Bentham
מרווה זו היא צמח רב-שנתי הגדל בבתה ושדות בור, סלעים וערוצים בערבות. היא מצויה וגדלה בכל חלקי הארץ חוץ מבגליל. פריחתה באפריל ופרחיה לבנים. טיפוס התפוצה: מזרח ים-תיכוני ומערב אירנו טורני.

מיני מרווה לטיפול במחלות
יכולות נוגדות סרטן ומחלות נוספות
במחקר שנערך באוניברסיטת סיינה באיטליה, נבדקו 6 מיני מרוות לגבי השפעתן על 9 תרביות שונות של תאי סרטן מן הסוגים הבאים: גליובלסטומה, אדנוקרצינומה קולורקטלית, אדנוקרצינומה בערמונית, קוריוקרצינומה, אנדומטריום אדנוקרצינומה ולימפובלסטים B. הפעיל ביותר היה מיצוי משורש של מרווה מהמין  S.menthaefolia, היא פעלה כנגד כל סוגי הסרטן. משאר מיני המרווה הכינו מיצוי מעלים וגבעולים. מיצוי של מרווה צמירה S.lanigera   פעל  נגד תאים סרטניים בכל הריכוזים שנבדקו. מרוות מן המינים מ. ריחנית, S. dominica, , מרווה מרושתת S. sclarea  ו-מרווה קוצנית S. spinosa פעלו, כל אחת כנגד מספר ניכר של  תרביות של תאים סרטניים. מרווה ארצישראלית, S. palaestina  פעלה רק כנגד 3 סוגי תרביות סרטניות (1).
טיפול במחלות שונות
מחקר נוסף  בדק את ההשפעה של מיני מרווה שונים על מניעה וריפוי של מחלות שונות. מיצוי משורש מיובש של  S. miltiorrhiza נמצא עוזר לטיפול במחלות לב וכלי-דם, הפרעות שינה, צירוזיס, כשל כלייתי, הפרעות מחזור חודשי, אל-ווסת, פצעים מוגלתיים וכיבי קיבה ותריסריון. למספר מינים נוספים של מרווה,  מרווה  רפואית  וכן  S.  Ieriifolia,  S. haematodes,S. triloba S.divinorum   נמצאה פעילות מועילה גם על תפקוד מערכת העצבים. יש להם אפקט של הרגעה, נסיכת שינה, הרפיית שרירים, שיכוך כאבים, חיזוק הזיכרון, נגד התכווצויות, כמגינים על מערכת העצבים וכנגד מחלת פרקינסון, כמו גם מניעת תופעות גמילה מאלכוהול ומורפין (2).

מקורות

1) Giovina F, et al. In vitro antiproliferative effect of six Salvia species on human tumor cell lines. Phytother Res 2006 May 4:701-703.

2)  The pharmacological effects of Salvia species on the central nervous system.  Phytother Res, 29:427-437' 2008