יום רביעי, 7 בנובמבר 2012


מת' גורמת לכאבי  ראש ומגדילה חרדה: מתוך דה מרקר

עכשיו זה מדעי: הציפייה לתרגילים במתמטיקה גורמת לכאב ראש

חוקרים באוניברסיטת שיקגו מצאו כי הציפייה למטלה של תרגיל מתמטי עשויה לעורר במוח את אותם אזורים שגורמים למיגרנה

דורות של תלמידים ניסו להסביר את השנאה שלהם למתמטיקה וניסו לשכנע את המורים כי הם לא מסתדרים עם המקצוע הזה. כעת, הם יכולים ליהנות מתירוץ שמקבל תוקף מדעי. חוקרים מאוניברסיטת שיקאגו גילו שמתמטיקה עשויה לגרום פשוט לכאב ראש. לפי המחקר, חרדה ממתמטיקה יכולה לעורר במוח תגובות הדומות לאלה שמתרחשות כאשר אדם מרגיש כאב פיסי.
החוקרים השתמשו בסורקי מוח וגילו כי בזמן שאנשים שחרדים ממתמטיקה נערכים לפתור תרגיל, פועלים במוח שלהם אותם אזורים שפעילים גם במקרה של איום בפגיעה גופנית, ולעתים גם במקרים של כאב ממשי. "בשביל אדם הסובל מחרדה ממתמטיקה, הציפייה לעסוק בזה מעוררת את אותה תגובה מוחית כמו במצב בו הוא מצפה לכאב - כמו להניח את היד על תנור חם", אומרת סיאן ביילוג, פרופ' לפסיכולוגיה מאוניברסיטת שיקגו שהיתה בין עורכי המחקר.
צילום: knowyourmeme
אך החוקרים מצאו גם, כי לא ביצוע התרגיל המתמטי הוא זה שמעורר את תגובות הכאב, אלא הציפייה להתמודד איתו. "זו לא המתמטיקה בעצמה שכואבת. הציפייה למתמטיקה היא זו שכואבת" אמר איאן ליונס מאוניברסיטת שיקגו.
במהלך המחקר, נבדקו 14 מבוגרים שאמרו בשאלונים מוקדמים כי הם סובלים מחרדה ממתמטיקה. הנבדקים חוברו למכשירים שבדקו את הפעילות המוחית בזמן שנשאלו שאלות בחשבון בתחומי כפל, חילוק, חיבור וחיסור. בנוסף, הם קיבלו גם מילים מבולבלות באנגלית - שמהן הם היו צריכים להרכיב מילה הגיונית.
סורקי המוח הצביעו על כך כי ככל שהנבדקים העידו על עצמם כסובלים מחרדה גדולה יותר ממתמטיקה, האזורים במוח שמצביעים על כאב פעלו באופן ברור יותר. פיתרון המילים המבולבלות לא העלה ברמה דומה את הפעלות המוחית באזורים אלה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה